Repertoire

1996 Ons kent ons

Apotheose van gekte door toneelgroep Hemmen

'Ons kent ons' toneelstuk in twee bedrijven van Alan Ayckbourn. Vertaling Peter Hoeksema. Door toneelgroep Hemmen in dorpshuis 'De Oude School' te Hemmen. Regie: Hetty van de Klift. Gezien op 19 april 1996, nog te zien op 26 en 27 april aanstaande.

Het cynisme in Ayckbourns boodschap is duidelijk: Menselijke verhoudingen zijn gebaseerd op theater. En wel slécht theater. Mensen vallen altijd door de mand. Façades zijn in beginsel puinhopen. Het leven is theater: Nog meer búiten het podium dan eróp.
Een operettevereniging repeteert de voor haar veel te hoog gegrepen 'Bedelaarsopera' van John Gay. Regisseur is Cornelis de Poter (Jaap van den Top). Een van de tongriem gesneden snelle jongen, met groot gevoel voor understatement. Met brede gebaren en een stortvloed aan holle frasen wijdt hij zich aan de voorbereiding van de theaterprodukie. Met de komst van Gijs Jansen (Peter van den Broek) in het gezelschap krijg je de achterkant te zien van De Poter. De oksels van de weinig begaafde, wat truttige boekhouder van een groot concern, geuren naar corruptie, dus naar geld en gewin. De Poter prijst hem de hemel in. Via twee pagina's Dickie Dievenklauw en nog een stuk of wat onaanzienlijke rolletjes als invaller, komt hij uiteindelijk uit bij de hoofdrol: vrouwenjager MacHeath.
Inmiddels heeft hij dan met een groot aantal vrouwen van de groep een affaire. Theater en werkelijkheid vermengen zich tot een bizarre cocktail van hijgende boezems, krakende ledikanten en schuldgevoel. Dat was lachen! Dat was genieten! Wel moreel onverantwoord! Althans volgens dame 'in groen jersey op eerste rij'. Want bij elk lachsalvo keerde zij zich met opgetroken wenkbrauwen om naar schrijver dezes. Maar misschien was zij de zoveelste regie-vondst van Hetty van de Klift!. Een schitterende De Poter van Jaap van den Top. De onderkoelde wijze waarop hij het zogenaamde professionele gedoe rond een theaterproduktie parodieert is hem op het lijf geschreven!. Lachen met Peter van den Broek die met ijzeren consequentie de zogenaamde onnozele en onkreukbare Gijs Jansen uit hangt. Mooi gesneden rollen ook van Heleen Achterberg als de verliefde Hanna de Poter-Polly Bietsum en van Henk Thijsen als de domme en sentimentele Theunis de Waai-Bietsum.
Het slot van het stuk is een apotheose van gekte! Parallel aan een dialoog vol dwaze misverstanden en hilarische dubbelzinnigheden tussen regisseur en technicus Reinbert van Leinden (Ed Janssen) over de belichting, vindt er een absurd tweegesprek plaats tussen Gijs en Hanna waarin zij een einde maken aan hun - gehoord het geschuif van de eerder genoemde dame in groen - onzedelijke relatie. Spel en vormgeving in 'Ons kent ons' zijn een cultureel hoogtepunt. Aangeraden!

© De Gelderlander. Door Chris Tielemans, april 1996.